خلاصة ما توصلت إليه دار الإفتاء في دراستها حول ما يسمى إعلاميًا.
ب #زواج_التجربة "
أولاً: الزواجُ في الإسلام عقدٌ مَصونٌ، عَظَّمه الشرع الشريف، وجَعَله صحيحًا بتَوفُّر شروطه وأركانه وانتفاء موانعه، شأنه كشأن سائر العقود، فالعبرة فيه بالمسمَّى، لا بالاسم، أي: النَّظَر الشرعي لعقد الزواج يكون على مضمونِه لا على اسمه؛ فمِن أَجْل الحُكْم على عقد زواجٍ بالصحة أو البطلان لابد من تَصوُّرٍ صحيحٍ لمضمونه، دون إغراق النَّظَر لحَدَاثة اسمه
ثانياً: ما يُسْمَّى إعلاميًّا بـ"زواج التجربة" مصطلح يحمل معاني سلبية دخيلة على قيم المجتمع المصري المتدين الذي يَأبى ما يخالف الشرع أو القيم الاجتماعية وتم استخدامه لتحقيق شهرة زائفة ودعاية رخيصة في الفضاء الالكتروني
ثالثاً: تهيب دار الإفتاء المصرية بجميع فئات المجتمع عدم الانسياق وراء دعوات حَدَاثة المصطلحات في عقد الزواج التي ازدادت في الآونة الأخيرة والتي يَكْمُن في طَيَّاتها حَبُّ الظهور والشُّهْرة وزعزعة القيم، مما يُحْدِث البلبلة في المجتمع، ويُؤثِّر سَلْبًا على معنى استقرار وتَماسك الأُسْرة التي حَرَص عليه ديننا الحنيف ورَعْته قوانين الدولة.
رابعاً: إطلاقُ الناسِ على عقدِ الزواج أسماء جديدة لا يُؤثِّر على صحةِ أو فسادِ العقد؛ فإذا تَمَّ عقدُ الزواجِ بين رجلٍ وامرأةٍ خاليين من الموانع الشرعية مُسْتَكمِلًا لأركانه وشروطه –والتي منها عدم كون الزواج مُؤقَّتًا بمدة محددة-؛ فهو عقدٌ صحيحٌ ويستتبع آثاره وما يَترتَّب عليه من أحكامٍ.
خامساً:: اشتراطُ مَنْعِ الزوج مِن حقه في طلاق زوجته في فترة معينة بعد الزواج؛ هو مِن الشروط الباطلة؛ لأنَّ فيه إسقاطًا لحقٍّ أصيل للزوج جعله الشرع له، وهو حق التطليق، فاشتراطُ هذا الشرط إن كان قَبْل عقد الزواج فلا مَحْل له، وإن كان بَعْده فهو شرطٌ باطلٌ؛ فيصح العقد ويبطل الشرط في قول جميع الفقهاء
سادساً: اشتراط ما فيه مصلحة لأحد العاقدَين مما سكت الشرع عن إباحته أو تحريمه ولم يكن منافيًا لمقتضَى العقد ولا مُخِلاًّ بالمقصود منه، ولا مما يقتضيه العقد أيضًا، بل هو خارج عن معناه، كأن تشترط على زوجها أن لا يُخرِجَها مِن بيت أبوَيها، أو أن لا ينقلها من بلدها، أو أن لا يتزوَّج عليها إلا بمعرفتها؛ فمثل هذا النوع من الشروط صحيحٌ ولازمٌ، وَفْق ما يراه بعض العلماء، وهذا هو الأقرب إلى عمومات النصوص والأليق بأصول الشريعة؛ وذلك لما رواه الشيخان عن عُقبَةَ بن عامر رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وآله وسلم قال: «إنَّ أَحَقَّ الشُّرُوطِ أَن تُوفُوا ما استَحلَلتُم به الفُرُوجَ»، وقوله صلى الله عليه وآله وسلم: «المُسلِمُون على شُرُوطِهم» (رواه أبو داود وغيره عن أبي هريرة رضي الله عنه).
سابعاً: تَجَنُب الخلافات الزوجية لا يكون مَسْلُكه وضع الشروط الخاصة والحرص على كتابتها تفصيلًا في وثيقة الزواج الرسمية، أو إنشاء عقدٍ آخرٍ منفصلٍ موازٍ لوثيقة الزواج الرسمية، بل سبيله مزيد من الوعي بمشاورة المختصين، والتنشئة الزوجية السليمة.
والتأهيل للزوجين بكافة مراحله، وهذا هو ما تحرص عليه دار الإفتاء المصرية عبر إداراتها المختلفة في سبيل خَلْق وَعيٍ وإجراءات وقائية لضمان استمرار الحياة الزوجية، وذلك عن طريق عدة دورات متخصصة لتوعية المُقْبِلين على الزواج، وطُرُق حل المشكلات الأسرية.
"المقال مترجم بالإنجليزية"
"The article is translated into English."
A summary of the findings of Dar Al Iftaa in its study on the so-called media.
B # marriage_experience "
First: Marriage in Islam is a safeguarded contract, which the Noble Sharia has glorified and made valid by the availability of its conditions and pillars and the absence of its impediments, as is the case with all other contracts. In order to judge a marriage contract with validity or nullity, a correct visualization of its content is necessary, without being overwhelmed by the consideration of the newness of its name.
Second: What is called in the media the "trial marriage" is a term that carries negative meanings that are intrusive to the values of religious Egyptian society, which refuses what contradicts Sharia or social values, and has been used to achieve false fame and cheap propaganda in the cyberspace.
Third: The Egyptian Dar al-Iftaa calls on all segments of society not to be led by the calls of modernity of the terminology in the marriage contract that has increased in recent times and whose folds lie in the love of visibility, fame and destabilization of values, which causes confusion in society, and negatively affects the meaning of the stability and cohesion of our religion. Al Hanif was honored by the laws of the state.
Fourth: If people give the marriage contract new names, it does not affect the validity or corruption of the marriage contract. If the marriage contract is concluded between a man and a woman free of legal impediments, fulfilling its essentials and conditions - which include the failure of the marriage to be temporary for a specific period of time; It is a valid contract and entails its effects and the provisions it entails.
Fifthly: The requirement that the husband deny his right to divorce his wife at a certain period after marriage; It is a false condition; Because it revokes the inherent right of the husband that the Sharia has made for him, and it is the right of divorce, so the requirement of this condition if it was before the marriage contract is not permissible for it, and if it is after it, then it is a null condition. The contract is valid and the condition is nullified in the words of all the jurists
Sixth: The stipulation of what is in the interest of one of the two contracting matters that the Shariah has kept silent about its permissibility or its prohibition and was not contrary to the requirements of the contract nor in contravention of the intent of it, nor to what is required by the contract as well. He does not transfer her from her country, or he does not marry her except with her knowledge. This type of conditions is correct and necessary, according to what some scholars see, and this is the closest to the generalities of texts and is more appropriate to the principles of Sharia. And that is when the two sheikhs narrated on the authority of Uqba bin Amer, may God be pleased with him, on the authority of the Prophet, may God’s prayers and peace be upon him and his family, who said: “The most deserving of the conditions is that you fulfill what you have been permissible for for free periods.” Abu Hurairah, may God be pleased with him).
Seventh: Avoiding marital disagreements His behavior is not to lay down the special conditions and to ensure that they are written in detail in the official marriage document, or to create another separate contract parallel to the official marriage document. Rather, it is the way to increase awareness of specialist consultations and sound marital upbringing.
And the rehabilitation of spouses in all its stages, and this is what the Egyptian House of Ifta is keen on through its various departments in order to create awareness and preventive measures to ensure the continuation of married life, through several specialized courses to educate those about to get married, and methods of solving family problems.